Kaip pasidalyti verslą, kai dirbti kartu nebeįmanoma

goda-azeneckaite%cc%87-petraviciene%cc%87-15

„Verslo žiniose” apie tai, kaip pasidalyti verslą, kai dirbti kartu nebeįmanoma, pasakoja GRAND PARTNERS direktorė Goda Aženeckaitė-Petravičienė.

Verslo dalybos gali mirtinais priešais paversti net geriausiai sutariančius verslo partnerius. Praktika rodo, kad procesai vyksta sklandžiau, kai iš anksto aptariamos galimos skyrybos. Specialistai priduria, kad nereikėtų numoti ranka ir į nepriklausomų ekspertų teikiamas paslaugas, kurie realiai įvertina esamą bendrovės vertę.

Stovėdami prie verslo starto linijos, bendraminčiai dėlioja planus, kaip įgyvendinti verslo idėjas ir įsitvirtinti rinkoje. Mažiausiai norima diskutuoti apie galimas akcininkų skyrybas ateityje. Vis dėlto tie, kurie nusiima rožinius akinius ir aptaria ir neigiamą scenarijų, iškilus krizei lengviau ir greičiau randa sprendimų.

Namų darbai

Dažniausiai verslo partneriai įmonėje susitaria, kas už kurias sritis bus atsakingas. Goda Aženeckaitė-Petravičienė, konsultacijų bendrovės „Grand partners“ direktorė, akcentuoja, kad vien aptarti atsakomybės sritis neužtenka, svarbu iš anksto numatyti, kaip bus elgiamasi, jei vienas partnerių nuspręs pasitraukti.

„Iš pradžių viskas atrodo paprasta ir aišku. Kūrybininkas atsako už idėjų generavimą, jų įgyvendinimą, o vadybininkas rūpinasi finansiniais dalykais, personalu. Būtent dabar, kai kiekvieno atsakomybės ribos aiškios, reikia aptarti ir verslo dalybų galimybes. Tiesiog atlikite namų darbus ir susirašykite, kaip dalysitės įmonės turtą, koks turėtų būti vieno iš partnerių pasitraukimo procesas, kiek laiko jis truks“, – detalizuoja p. Aženeckaitė-Petravičienė.

Pasak pašnekovės, svarbu nepamiršti reguliariai peržiūrėti susitarimų, nes situacija tiek įmonėje, tiek rinkoje kinta: tai, kas prieš keletą metų buvo geras sprendimas, dabar gali atrodyti tiesiog nebepriimtina.

„Įmonės reguliariai peržiūri strateginius planus, tą patį reikėtų daryti su visais kitais susitarimais. Be to, kai verslo partneriai periodiškai aptaria pasitraukimo galimybes, galima užbėgti įvykiams už akių ir pastebėti, kai vienas bendraturtis pradeda jausti nepasitenkinimą. Juk kai keletą metų verslo partneriai visko neišsiaiškina, vis ką nors nutyli, vienam gali trūkti kantrybė ir toks išsiskyrimas gali labai pakenkti įmonei, o gal ją net sužlugdyti“, – pasakoja p. Aženeckaitė-Petravičienė.

Dalijantis verslą vienas sudėtingiausių dalykų – nustatyti, kiek iš viso verta įmonė. Būtent bendrovės vertė ir dalykai, kuriuos sunku įvertinti pinigais, tokie kaip prekės ženklas, ir apsunkina akcininkų skyrybas. Nors verslininkai tokius dalykus linkę spręsti uždarame rate, pašnekovė rekomenduoja įsiklausyti į trečiosios šalies nuomonę.

„Verslo partneriams dalijantis bendrovės turtą, gali padėti nepriklausomas įmonės vertinimas. Yra specialistų, kurie teikia tokias paslaugas. Turint vertinimą ant stalo dalybos bus konstruktyvesnės“, – rekomenduoja pašnekovė.

Didėja konkurencija

Nors skyrybos versle paprastai nelengvos, vis dėlto pamačius, kad visos galimybės rasti bendrą sprendimą yra išsemtos, verta kuriam nors akcininkui pasitraukti. Paprastai toks išsiskyrimas reiškia, kad netrukus atsiras dar vienas konkurentas, nes pasitraukęs akcininkas dažniausiai įkuria tokia pačia veikla užsiimančią įmonę.

Vienas šią tendenciją puikiai iliustruojančių pavyzdžių – Mažeikiuose įsikūrusios dvi optikos įmonės, valdančios salonų, veikiančių visoje Lietuvoje, tinklus.

Audrūnas Petrikaitis, UAB „Kavita“, kuriai priklauso antrinė įmonė „Optikos pasaulis“, direktorius, ir Jonas Glodenis, UAB „Beržūna“, valdančios tinklą „Vizija“, vadovas, verslą buvo pradėję kartu.

„Audrūnas turėjo lėšų, aš, nuo paauglystės nešiojantis akinius, žinojau, kaip sudėtinga jų gauti, tad įžvelgiau čia galimybių. Net ir Lietuvai atgavus nepriklausomybę, optikose nebuvo gerų prekių. Tad kartu pabandėme užpildyti šią nišą. Ir nors startas buvo neblogas, netrukus išsiskyrė mūsų požiūris į verslą, ir aš, įkūręs savo įmonę, pasukau kitu keliu“, – apie tai, kaip Mažeikiuose viena šalia kitos atsirado dvi vienos didžiausių optikos bendrovių, pasakoja p. Glodenis.

Apie tai, kad teko iš naujo kurti įmonę, yra pasakojęs ir Tomas Ališauskas, sostinės reklamos gamybos UAB „DPS Advertising“ vadovas.

„Baigiau vadybos studijas, tad, galima sakyti, neįgijau jokios specialybės, – nusijuokia verslininkas. – Vienas mano draugas dirbo reklamos srityje, ėmiau ja domėtis ir aš, tad netrukus įkūrėme verslą, prie kurio prisijungė dar keli bendraminčiai. Viskas sekėsi neblogai, bet netrukus ėmė skirtis mūsų požiūris į verslo perspektyvas, sprendimus. Susipykti nenorėjau, tad nusprendžiau pasitraukti ir kitiems bendraturčiams pardaviau savo akcijas.“

Už jas gauti pinigai – apie 60.000 Eur – ir buvo investicijos į dabartinę įmonę. Šiuo metu įmonėje dirba 35 žmonės, įmonės apyvarta yra per 2 mln. Eur.

Straipsnį taip pat galite rasti čia.

 

 

← Atgal į naujienų sąrašą

Pridėti komentarą

Jūsų el. paštas nebus rodomas.

Galite naudoti šiuos HTML kodus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>