Kritika žmonių nebeveikia, veiksmingiau patarti

Feedforward

Milda Tarcijonaitė VERSLO ŽINIOSE kalbino verslo konsultantę Ievą Iacob apie tai, kaip įprastą grįžtamąjį ryšį po truputį keičia pažangesnis, patariamasis ryšys (angl. „Feedforward“).

Darbuotojai nebenori tik savo darbo diagnostikos, jie tikisi sulaukti sprendimų. Siekiant didinti visos komandos įsitraukimą ir našumą, siūloma įprastą grįžtamąjį ryšį papildyti patariamuoju.

Įvairūs vadybos tyrimai rodo, kad darbuotojai, kurie sulaukia reikšmingo grįžtamojo ryšio iš vadovų, 3,5 karto labiau įsitraukia į kasdieninę veiklą. Vis dėlto šis vadovo įvertis susijęs labiau su praeitimi. Kitaip tariant, vadovas ir pavaldinys kalbasi apie jau nuveiktus darbus, kurių pakeisti jau neįmanoma.

„Patariamasis ryšys – orientacija į ateitį. Mes neturime kalbėti, kas buvo blogai. Pasikalbėkime, ką galima padaryti“, – konferencijoje „Ateities personalas: tendencijos 2018“ kalbėjo Ieva Iacob, konsultacijų bendrovės „Grand partners“ konsultantė.

Daugiau pasitikėjimo

Kad patariamojo ryšio kultūra prigytų, bendrovės darbuotojai ir vadovybė pirmiausia turėtų pasitikėti vieni kitais.

„Juk žmonės neis pasitarti nei pas vadovą, nei pas kolegą, kuriuo nepasitiki“, – kalba pašnekovė.

Pasak p. Iacob, grįžtamojo ryšio darbuotojams kartais būna nelabai malonu klausyti, ypač kai aptariamos klaidos, nors argumentuotai, bet kritikuojami priimti sprendimai. O patariamasis ryšys geras dėl to, kad kalbama apie ateitį, nėra kritikos ir pasmerkimo, todėl informacija priimama noriai.

„Grįžtamąjį ryšį suteikdamas žmogus kartais jaučiasi nesmagiai, o čia – priešingai, pats ateina ir prašo pasikalbėti. Kitaip tariant, dalijamasi atsakomybe. Ne tik vadovas atsakingas už grįžtamąjį ryšį, bet ir darbuotojai turi rodyti iniciatyvą. Tokio pokalbio tikslas – padėti vieni kitiems“, – pasakoja p. Iacob.

Kaip vieną pagrindinių patariamojo ryšio pranašumų pašnekovė nurodo teigiamą atmosferą. Juk kalbėti apie praeities klaidas yra niūriau, negu ieškoti būdų, kaip įgyvendinti idėjas dabar, sako p. Iacob.

Antra, patariamąjį ryšį gali teikti visi darbuotojai, susipažinę su nagrinėjamais klausimais. Trečia, informacija nepriimama taip asmeniškai, kaip priimamas grįžtamasis ryšys.

3 žingsniai

Pašnekovė paprastai aiškina, kaip teikiamas patariamasis ryšis. Darbuotojas turi klausimą arba problemą. Tuomet reikia kreiptis į kolegą arba vadovą ir paprašyti, kad jis pasiūlytų dvi idėjas, kaip būtų galima išspręsti klausimą. Tikslas – pasikalbėti bent su trimis kolegomis. Pasak p. Iacob, tokiu būdu atliekamas tarsi nedidelis tyrimas, ką kiti žmonės galvoja apie problemą ir kokius sprendimus mato.

Suprantama, niekas kitas už darbuotoją nenuspręs, kaip elgtis, tačiau priimdamas sprendimą, kalba pašnekovė, jis turės nuomonių ir galimų sprendimų įvairovę, kuri, tikėtina, padės lengviau pasirinkti tinkamiausią būdą.

Išmoko bendradarbiauti

Evelina Meilienė, Kauno technologijos universiteto (KTU) organizacijos vystymo direktorė, pasakoja, kad organizacijos darbuotojams suteikiamas formalus grįžtamasis ryšys: rengiami metiniai pokalbiai, darbuotojų ir studentų apklausos.

Kaip patariamojo grįžtamojo ryšio pavyzdį p. Meilienė nurodo KTU sukurtą „Edu Lab“ – dėstytojų akademinių kompetencijų centrą.

„Dėstytojas ateina į auditoriją, atsistoja į tribūną, pasideda užrašus arba savo parašytą knygą ir skaito paskaitą. Koks gi čia studento ir dėstytojo ryšys? Kokie mokymosi metodai? Išsikėlėme tikslą, kad visi dėstytojai pakeltų kompetenciją dėstymo srityje. Siekėme pakeisti situaciją, kai po pirmųjų studijų metų universitetą palikdavo apie 50% studentų“, – kalba p. Meilienė.

Suprantama, neužteko dėstytojams pasakyti, kad jie pakeistų savo darbo principus. Pasak p. Meilienės, universitete įdiegta mokymosi vienas iš kito sistema.

„Patark man, kaip dėstyti: kokius fizikos dėsnius įtraukti į savo ekonomikos paskaitas. Mainais patarsiu tau, kaip įdomiau pasirengti paskaitoms. Taip atsirado „Edu Lab“, kuriame išbandome naujus didaktikos metodus: problemų sprendimą, atvejų analizę, dizainu grįstą mokymąsi“, – pasakoja p. Meilienė.

Ši iniciatyva įvertinta palankiai. Pašnekovė skaičiuoja, kad per metus apmokyti ir savo paskaitų dizainą pakeitė 337 dėstytojai.

Straipsnio originalą skaitykite čia.

 

← Atgal į naujienų sąrašą

Pridėti komentarą

Jūsų el. paštas nebus rodomas.

Galite naudoti šiuos HTML kodus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>