Motyvavimo priemonių arsenalas: darbuotojus veikia 3 šalys

Leadership

„Motyvuoti paprasta“ knygos vadovams autorę, verslo konsultantę Liną Preikšienę VERSLO ŽINIOSE kalbino Agnė Ranonytė. Kelios mintys apie motyvaciją.

Efektyviausias motyvavimo būdas yra toks, kai kiekvienam darbuotojui parenkamos jam labiausiai tinkančios motyvavimo priemonės, o per jas sukuriamas savininkiškumo jausmas, pažymi Lina Preikšienė, konsultavimo bendrovės „Grand Partners“ konsultantė, knygos „Motyvuoti paprasta“ autorė.

„Motyvuoti iš tiesų paprasta, jei pažįstame žmogų ir žinome, kas jam svarbu“, – šypsosi p. Preikšienė, kuri „VŽ Akademijoje“ dalijasi žiniomis, kaip vadovai galėtų iš tiesų motyvuoti, o ne demotyvuoti darbuotojus.
Svarbiausia – ieškoti vidinės motyvacijos

Pasak p. Preikšienės, kalbant apie motyvaciją būtina skirti vidinę ir išorinę. Žinoma, geriausia, jei darbuotojas pats dega noru dirbti.

„Kai mums darbe gera, kai patinka pats darbo pobūdis, kai manome, kad mūsų darbas prasmingas ir dėl visų šių priežasčių norime jį kuo geriau atlikti, tai ir yra vidinė motyvacija. Čia vadovui svarbiausia žinoti, koks darbas labiausiai tinka ir patinka kiekvienam darbuotojui, kas žmogų skatina dirbti. Kitaip sakant, verta pagalvoti apie pačią esmę, giluminius motyvus“, – kalba p. Preikšienė.

Anot jos, išorinę motyvaciją galima apibrėžti, kaip visas papildomas skatinimo priemones, kurias darbuotojui suteikia darbovietė.

Natūralu, kad tada, kai vidinės motyvacijos stinga, išorinės priemonės nebūtinai bus paveikios.

„Labai naudinga prisiminti, kaip žmogus dirbo pačioje pradžioje. Dažnai nutinka, kad vos atėjęs į darbą, nori kalnus nuversti, tačiau ilgainiui to užsidegimo mažėja. Tad labai verta pagalvoti, dėl kokių priežasčių ūpo dirbti sumažėjo. Tačiau jei nuo pat pradžių žmogus ne itin troško dirbti, gal jis tiesiog ne savo vietoje atsidūrė. Tokiu atveju išorinė motyvacija tikrai nepadės, o pastangos motyvuoti bus didesnės, nei rezultatas“, – aiškina p. Preikšienė.
Verčiau neperspausti

Tad ar verta naudoti išorinę motyvaciją, jei ir vidinės nestinga?

„Angliškai tokia situacija nusakoma žodžiu „overmotivation“. Jei vidinės motyvacijos daug ir dar gerokai perdozuojama išorinės, motyvacijos tikrai gali sumažėti“, – šypsosi p. Preikšienė.

Kita vertus, kai kalbame apie verslą, kur ateinama užsidirbti pinigų, kad ir kokia didelė būtų vidinė motyvacija, darbuotojui turi būti sąžiningai atlyginama už papildomas pastangas.

„Taigi čia jau kiek kitas mechanizmas veikia. Jei darbuotojas dirba aistringai, daro daugiau, nei privalo ir jam už tai atitinkamai atlyginama, vidinės motyvacijos nesumažės. Tačiau jei toks itin daug pastangų dedantis ir puikių rezultatų pasiekiantis darbuotojas manys, kad jo darbo vaisius raško kažkas kitas, jokia vidinė motyvacija nepadės. Darbuotojas tiesiog liausis stengęsis, nors ir darbo pobūdis jam toliau patiks, ir save jis ar ji realizuos“, – perspėja p. Preikšienė.

Anot jos, tada atsiranda jausmas „aš dirbu jums“, nors bet kokios motyvacinės sistemos didžiausia siekiamybė, kad darbuotojas gyventu su jausmu „mano“, t. y., kad jis jaustųsi darbo, funkcijos, projekto šeimininku.
Kiekvienam savo

Motyvavimo priemonių arsenalas didžiulis. Visos jos skirstomos į finansines ir nefinansines.

„Tiksliausiai jas gali parinkti tiesioginis vadovas. Jis turi žinoti, kas labiausiai tinka konkrečiam darbuotojui. Labai paprastas pavyzdys: kolektyve gali būti darbuotojų, kuriuos stipriai motyvuos laisvas darbo grafikas. Tačiau greta jų veikiausiai darbuojasi tokių, kuriems laisvė rinktis darbo laiką labiau siejasi su stabilumo stygiumi.

Pastarieji geriausiai jausis, jei tiksliai žinos savo darbo laiką, atostogų likutį ir pan. Neseniai buvo atlikta milžiniška darbuotojų apklausa, kuri parodė, kad iš visų nefinansinių motyvavimo priemonių pati universaliausia yra asmeninis, nepadalintas tiesioginio vadovo dėmesys. Deja, su mūsų darbo tempu, tai jau tampa dideliu iššūkiu“, – pažymi p. Preikšienė.

Specialistė nurodo, kad motyvuojant darbuotojus veikia 3 šalys: darbuotojas su savo pomėgiais, vertybėmis, polinkiais; organizacija, su jos unikalia kultūra ir tiesioginis vadovas, kuris suderina darbuotojo lūkesčius su organizacijos reikmėmis, lūkesčiais, strategija.

Išsamiai apie motyvavimo principus, iššūkius, darbuotojų pažinimą p. Preikšienė aiškins „VŽ Akademija“ mokymuose „Motyvuoti paprasta. Principai ir įrankiai“.

Originalų tekstą skaitykite čia.

← Atgal į naujienų sąrašą

Pridėti komentarą

Jūsų el. paštas nebus rodomas.

Galite naudoti šiuos HTML kodus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>